Friskoleeffekter – vad är det egentligen vi mäter?

7 Dec, 2012 at 08:38 | Posted in Education & School | 3 Comments

I en artikel häromveckan lyfte yours truly frågan om Höjer verkligen friskolorna elevernas kunskapsnivå? här på bloggen. Jonas Vlachos har idag en artikel på samma tema på Ekonomistas där han bl.a. skriver:

Häromdagen fick jag på SNS möjligheten att kommentera den IFAU-rapport om friskolekonkurrens av Anders Böhlmark och Mikael Lindahl som gavs ut för ett tag sedan. Rapporten hittar allmänt positiva effekter av friskoleexpansionen på grundskolenivå, både på kort- och långsiktiga studieresultat. Resultaten bör dock tolkas med försiktighet, främst då metoden inte fullt ut tar hänsyn till trender och chocker som kan samvariera med friskoleexpansionen. Dessutom finns vissa frågetecken kring hur tillförlitliga en del utfallsvariabler är. Det finns även anledning att misstänka att effekterna av ökad konkurrens skiljer sig mellan grundskola och gymnasiet. Slutligen återstår frågan hur det regelverk som konkurrens och vinstintressen kräver påverkar skolsystemet i stort att besvara.

3 Comments

  1. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and
    now each time a comment is added I get four emails with the same
    comment. Is there any way you can remove me from that service?
    Bless you!

  2. Hey there terrific blog! Does running a blog similar
    to this take a large amount of work? I’ve very little knowledge of coding but I had been hoping to start my own blog soon. Anyways, if you have any suggestions or tips for new blog owners please share. I know this is off topic however I simply needed to ask. Appreciate it!

    • Thanx 🙂 WordPress has excellent instructional videos and it only took me 3-4 hours to get going. What takes time is then only the writing (and you don’t have to do any coding unless you want to do really fancy things).


Sorry, the comment form is closed at this time.

Blog at WordPress.com.
Entries and Comments feeds.