OECD-rapport visar att kommunaliseringen av skolan => lägre lärarlöner => sämre skolresultat

15 December, 2013 at 10:28 | Posted in Education & School | 5 Comments

pisa20002012Den rapport om skolornas resurs-fördelning som OECD publicerade i samband med Pisa-resultaten, ”What makes schools successful?” … visar att för länder med en BNP per capita över 20 000 dollar, vilket gäller nästan alla OECD-länder, så finns det inget samband mellan mer resurser och bättre skolresultat. Inte ens när det handlar om enskilda faktorer som till exempel lärartäthet.

I Sverige har kostnaden per elev ökat, kvaliteten på material och läromedel blivit bättre och lärartätheten varit konstant sedan 2003. Dessutom ligger Sverige på eller över OECD-genomsnittet vad gäller samtliga dessa faktorer. Trots detta har alltså de svenska resultaten rasat kraftigt under samma period.

Vad som däremot har betydelse är vad ett land väljer att lägga befintliga resurser på. Och svaret är entydigt: Lärarlönerna. Ju högre löner för lärarna desto bättre resultat för eleverna.

Orsaken är enligt OECD att ett skolsystem aldrig är bättre än sina lärare och att höga löner höjer kvaliteten på lärarkåren.

Statistiken i ”What makes schools successful?” visar att Sverige har bland de lägsta lärarlönerna i förhållande till BNP per capita inom hela OECD.

– Vi har påpekat det förut och säger det igen. Sambandet mellan lärarlöner och kunskapsresultat är alldeles glasklart. Ska yrkets status öka och ska Sverige kunna locka de skickligaste till världens viktigaste yrke måste lönerna upp, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Enligt utbildningsminister Jan Björklund beror de låga lärarlönerna främst på kommunaliseringen av skolan.

– Kommunerna har inte tagit sitt ansvar för lärarlönerna, vilket är orsaken till att lärarnas relativlöner har släpat efter de senaste 20 åren. Om vi förstatligar skolan har vi helt andra möjligheter att höja lärarlönerna.

Lärarnas tidning

About these ads

5 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Och så har vi ju skolpengen, detta perversa sysem som utgår från att utbildning är konsumtion och eleven är en kund (som alltid har rätt)

    En närstående gymnasielärare berättade i fredags att en kollega hade blivit av med mer än hälften av sina klasser för att en förälder hade klagat – på att hon avslöjat att en elev hade fuskat. Fusk är ok, kunden har alltid rätt, den som avslöjar fusk åsidosätter sin främsta plikt att hålla kunderna på gott humör.

    • Ja visst är det väl fint! Och på universitet och högskolor har vi kunder som känner sig kränkta om de inte blir godkända. Givetvis är det aldrig deras eget fel — kunden har som sagt alltid rätt. O tempora, o mores!

      • “Universitetslektor Lars Ekstrand har själv godkänt elever som knappt kan skriva en korrekt mening på svenska.”
        Reporter Anders Ekholm SR P1

        Högskolan i Gävle examinerar studenter trots att de i praktiken borde bli underkända. Det hävdar universitetslektor Lars Ekstrand som själv har godkänt elever som knappt kan skriva en korrekt mening på svenska.

        ” -Vi tvingas till det med det styrsystem som vi har-” säger Lars Ekstrand.
        – Vi skall räkna huvuden det är ju i princip våra enda intäkter. Många blir chockade när får veta att de är penningpåse på två ben,för det är ju det de är.Många vet inte om de när de kommer och de drabbas av en mindre chock när insikten slår dom.”

        Enligt Lars Ekstrand på Högskolan i Gävle är det utbildningspolitiken från 90-talet som uppmuntrar högskolorna att ge studenter en examen trots att de egentligen skulle bli underkända.
        En politik som går ut på att högskolorna får pengar av staten utifrån hur många studenter som blir godkända.

        – ” Det här spär på länets fördummning, menar Lars Ekstrand.”

        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=1371132

      • I slutet av mars skrev Sydsvenskan om hur enbart den svenska regeringen och Pinochetregimen beslutat att tillåta vinstuttag på skattefinansierad skola.
        Inatt vann socialdemokraten Michelle Bachelet en förkrossande seger i det chilenska valet med löftet “Fin al lucro en todo el sistema educativo” – [Slut på vinstdriften i hela utbildningssystemet].
        Bara Sverige kvar.

    • Ja, Jan skolpeng ja. Det var Milton Friedmans ide det där,från 1950-talet Konkurrens skulle förbättra skolors kostnadseffektiviteten och elevernas prestationer visade han på sitt sedvanliga vis med noga utvalda data som passade vad han ville bevisa. Han var i TV och annorstädes och agiterade det livligt och fick nog ganska bra betalt för det.Vi och Chile är ju två av de ytterst få länder som genomört det systemet i dess mest extrema form.
      Men märk väl i Chile krävdes det en Militärkupp för att genomföra det,i Sverige räckte det att rösta på Carl Bildt!
      Utan en massa kravaller och stridvagnar på gatorna.Vi är nog ganska fogliga i det här landet.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com. | The Pool Theme.
Entries and comments feeds.