Håller du inte måttet? Det gör inget. Du är kränkt!

29 December, 2012 at 10:56 | Posted in Varia | 14 Comments

Fick du för dåliga betyg? Höll inte uppsatsen måttet? Vågade någon tala om för dig att du gjort ett dåligt arbete eller inte ansträngt dig nog? Det gör inget! För nu för tiden kan alla slö, slappa, lata och likgiltiga komma undan det egna ansvaret med tidens egen deus ex machina – de är kränkta. Och simsalabim är problemet inte längre deras utan den som hade fräckheten att våga påtala bristerna och undermåligheten. O tempora, o mores!

kränkt

14 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Kränkt är ett ord som jag bara använder som ett skämt.

    Jag börjar bli trött på att förklara för folk att man inte kan bli kränkt av ord, att kränka någon kräver fysisk kontakt, eller hot som är äkta, alltså saker som i princip redan regleras i lag. Man kan inte bli kränkt av skit som kommer ur andras mun, jag brukar få förklara för folk att det man känner då, det är något man åsamkar sig själv, den människa som börjar grina över saker som kommer ur truten på idioter, den människan kan aldrig bli lycklig. Vem är den största idioten, idioten som öppnar truten, eller den kränkta idioten som grinar för det idioten sagt?

    Så jag går och kränker på, kallar idioten för idiot och blir han dessutom kränkt, då vet jag att jag gjorde en korrekt analys av idioten. Visst blir det bråk när man kallar konsultens insats för lat, inkompetent och slarvig, men konsulten har en rättighet att få veta, skall erbjudas en chans att bättra sig.

  2. Personer på Sveriges universitet tycker inte om att någon säger till dem att dom börjar bli “gamla” och behöver gå i pension 50+. Dom vägrar att släpa fram nya generation. Dom argumenterar att Sveriges universitet kommer få förlorad kunskap? Vissa personer skulle gå i pension innan dom börjar jobba! Det är ju uppenbart att samhället har ett försörjningsansvar men ligger det på universiteten?

    • Förstår inte riktigt vad detta har med mitt inlägg att göra. Men det beror kanske på att jag är 50+? :)

      • tittar man bakom någon dammig byrålåda brukar man hitta dom ie personerna som inte har något intresse att jobba och bara glida med. Dom brukar vara tysta!

      • Eftersom jag också är 50+ fattar inte jag heller,men om någon kallar mig trögtänkt känner jag mig inte kränkt för det :) .Men visst det där “kränkt” i tid och otid i alla sammanhang känns för mig uppvuxen i Göteborg med den lite råa men oftast hjärtliga jargongén som lite löjlig.Om jag uppför mig som en fähund ja då får jag väl tåla att bli kallad fähund och jag tar mig rätten att kalla en fähund om jag möter en dylik detsamma och ger fanken i vad lagen säger om det.Jag har en väldig löslig hypotes att det med kränkt hit och dit har sitt ursprung i att vi blivit mer och mer av “låtsas-amerikaner”.Vi tar efter deras mönster och snart har vi väl en hord av advokater lurande på oss som sysslar med triviala ordutbyten mellan grannar som bråkar om svordomar som egentligen inte var menat annat en som obetänksamhet utan uppsåt.Däremot att kränka,förnedra och mobba människor för ursprung,religion politisk hemvist etc.skall såklart ta på riktigt allvar,det finns ingen ursäkt för där krävs det tuffa tag.Men detta kommer mig osökt att tänka på en förtida Lundakollega till dig, Lars,professorn i Botanik Bengt Lidforss ,som jag trots hans tidtypiska fördomar m.m jag alltid tyckt vara en ljusglimt att läsa.Som aktiv Social-Demokrat,Darwinist, ateist m.m var han ju stoppad enda framtill 2 år innan sin död att inneha den Professur i Botanik som han som den kanske främste i ämnet efter Linné i vårat land förtjänade.Han var stoppad av den mäktige Pro kanslern Biskop Gottfrid Billing och ett antal andra mer konservativa Lunda Professorer.Att uttala sig kränkande om sina kolleger DÅ kunde ju faktiskt innebära fängelsestaff.Men som Bengt Lidforss kanske ägde den skarpaste pennan vid sidan av Strindberg så kunde han ju inte hålla sig. Med en elegans i stilen som vi första anblicken såg ut som hyllnings skifter men vid noga läsning var rena intellektuella avklädningar av sina vedersakare.Och de var ju fullt berättigad kritik av vad Lidforss kallade “Dessa de mest pålitliga av Ljusets Fiender i Lund” !Den mest lömske av dessa intriganter, Biskop Billing,mäktig,och med stort inflytande styrde Lund´s Universiter såväl som Första Kammaren,oc stoppade Lidforss i cirka 15 år.Lidforss kunde ju inte “kränka” en sådan mäktig man ,men istället så beslöt sig Lidforss för att bevista Gottfrid Billing´s Högmässor under ett år och nedtecknade ord för ord vad Billing sade.Det blev en bok benämnd “Ur en Pro-Kanslers Tankevärd.” En bok fylld av så mycket sammelsurium och smörja att det blev ett komiskt mästerstycke!Om du inte läst den Lars,så kanske du möjligen kan finna den på något av de eminenta antikvariaten i Lund? Och jag har faktiskt någon gång när jag bevistat en föreläsning av någon av våra mest prominenta neo-klassiskiska ekonomer,kommit på mig själv med att tänka på Lidforss bok :) ! Ett gott nytt år Lars!

      • Jag tycker du berör den viktigaste punkten kring det här med kränkt. Lindforss kunde inte kränka sådana mäktiga män, nej, för dessa män avgjorde hans livsöde, de var överheter. Bli kränkt handlar delvis om att underordna sig, för kränkt på riktigt utan att ett lagbrott begås, det är när maktpersoner utnyttjar denna makt över andra för att “kränka”, förnedra osv.

        För att kränka någon måste man ha makt över någon och ett uppsåt. Det är väl där som det här med kränkt tog sitt avstamp, men som gått helt över styr.

      • Håller fullständigt med dig Martin.Det finns ju faktiskt tyvärr ett inte så litet antal upphöjda dynghögar med makt,och inflytande,som kan ställa till mycket elände för de som inte inordnar sig och kryper och fjäskar för dem.Det är som du säger kopplat till makt som är ett relationsbegrepp: A har makt över B. Om B kallar A en fähund så är nog sannolikheten större att han råkar i trubbel än om det om omvända infaller.Men för mig förefaller hela det här med kränkning som väldigt luddigt.Är dålig på lagstiftningen .Men det har blivit ett modéord som används lite hur som helst och mest tycker jag mig se det i TV serier oftast från USA. Där verkar det ju vara vardagsmat.Och det är nog reellt problem i hög grad med diskriminering av minoriter ,svaga grupper, utsatta,speciellt i USA,kan jag tänka,men även här såklart.Men när det används i allsköns mer eller mindre löjliga sammanhang så har ju saltet mist sin sälta!Det blir larvigt!Jo ocn Lars exempel känner jag faktiskt igen,från verkligheten.Upprörda föräldrar som inte fattat innebörden av ordet kränkning utan rör upp himmel och helvete,för att deras son eller dotter inte fått tillräckligt högt betyg.De kan väl inte vara så att deras lille son som blivit lite lat på sistone månne?Och då blir det ju amerikanskt TV drama av det hela.Men svensk skola har ju blivit mer av en affärsverksamhet med skolval och rektorn som VD mer eller mindre.Eleven har ju blivit kund,så kanske de har rätt?Kunden har ju alltid rätt säger de :)!Ett Gott nytt år förresten!

      • Jag har suttit i möte med två lärare och en rektor för att diskutera hur en 8 årig pojke kränkt fröken, tre gånger. Den ena kränkningen bestod i att han hade ätit med slarvigt bordsskick. Så ja, kränkt är det inte många som begriper. Den läraren förstod inte att hon var den enda i klassen som faktiskt kunde kränka någon. Jag påtalade för henne att hennes uthängning av regelbrytare och uppmuntran av kamratuppfostran vad värre än ett barn som är heltokig i spagetti.

  3. Här är ett klipp ur en av mina gamla bloggposter från 2011 som behandlar ämnet “studentslapphet” från en delvis annan infallsvinkel. Det inleds med ett citat från lundaprofessorn Erik Svenssons tyvärr nedlagda och raderade blogg:

    “Allt fler studeranderepresentanter idag framstår som gnälliga och bortskämda småungar som kräver “coaching” hela tiden av lärare och universitetsanställda, och inte klarar av att ägna sig åt självständiga studier och eget tankearbete. Ivarsson och andra tycks betrakta forskning som en slags lyxverksamhet och bortkastad tid, som hellre skulle ägnats åt studenterna, istället för att inse det uppenbara: hög forskningsaktivitet och forskningskvalitet kommer även studenterna till godo i form av högre kvalitet på undervisningen i slutändan.

    [Här kommer jag in och kommenterar vidare:] Man skulle kunna tro att detta kan avfärdas som en lundensisk egenhet, men tyvärr, tyvärr … I senaste numret av Gaudeamus, studenttidningen i Stockholms universitet, kommer ett par filurer från studentkåren med det här:

    Vi tror att studenters syn på utbildning utvecklas till att allt mer likna ett kundförhållande och frågan om vad studenter får för sin utbildning blir allt viktigare. Utbildning utveckas till en tjänst och examen blir till en produkt.”

    Man får väl förmoda att det betraktas som kränkning om inte MVG utdelas till alla eleverna – förlåt, kunderna skall det naturligtvis vara – på kursen!

    • Lysande :)

    • Så är det och den utvecklingen har jag sett inifrån. Ett exempel där studenten kommer till labbhandledaren och säger, vi har slut buffert. Handledaren säger: Blanda ny! Studenten ser förbluffad ut och utbrister: Är inte det DITT jobb!
      Har själv handlett studenter på labb som gör fel och kommer och blir fly förbannade på mig när jag talar om att de får göra om och göra rätt, de tycker då handledningen var skit och att man faktiskt måste skriva vettiga labbhandledningar, jag brukade ta sådant med ro och gå till deras dragskåp där jag läser högt ur deras labbinstruktioner för dem. Sedan lägger jag till, du måste läsa hela labbinstruktione, men för vissa är tydligen till och med det för mycket begärt. Jag upplever en värld som mer och mer befolkas av fåfgelungar som sitter och skriker efter att få allting färdigtuggat och uppkastat i deras mun.

  4. för att inte nämna kunskaps facister (eller ekorrar som jag brukar kalla dom. Dom tycker om att samla på saker som dom inte vill dela med sig). Det fulaste man kan nämna är dela med dig! Jag dela med mig?. Vet du vad jag har kämpat för att publicera detta?

  5. Det enda exemplet jag kan komma upp med är väl kristendomen ena sekunden monopoliserar man moral och andra sekunden tycker man korståg är en bra grej!

  6. Du kan kliva in i vilket universitet i världen och helt plötsligt har du klivit in i en kyrka från medeltiden. Någon har dragit en ull säck över huvudet på dig i den här frågan. Undra vem det är?


Leave a Reply

Blog at WordPress.com. | The Pool Theme.
Entries and comments feeds.