Inför en civilkuragelag!

14 October, 2012 at 18:35 | Posted in Politics & Society | 1 Comment

På senare år har jag gjort den synnerligen vämjeliga erfarenheten att folk i det här landet verkar vara fullständigt okänsliga för andra människors nöd. Vid några tillfällen har jag befunnit mig i situationer där människor runtomkring någon som skadat sig eller på annat sätt befunnit sig i en utsatt situation där de behövt hjälp, inte på något sätt bistått de nödställda. Detta har gjort mig – precis som den uppmärksammade t-baneincidenten tidigare i år – rejält upprörd.

Hustrun kom idag hem efter ett besök på badhuset, där hon fått avbryta sitt bastubad för att rusa ut i simhallen och assistera en stackars gallskrikande åtta-åring som slagit sig sönder och samman och blödde ymnigt. Inte en enda av de cirka femton vuxna personer som vistades i simhallen gjorde minsta tillstymmelse att hjälpa det stackars barnet. Man tittade åt andra hållet och låtsades att det regnade.

Alla dessa satans empatibefriade egoister borde kunna dömas för brott mot en civilkuragelag – “good samaritan law” – som gör alla skyldiga att hjälpa en människa som befinner sig i nöd. Det ska vara straffbart att inte ingripa.

Och säg inte att det inte går att lagstifta om hur folk ska bete sig. Det stämmer inte. För det är just precis det som lagar gör. Vi införde en agalag i det här landet som visat sig vara synnerligen effektiv. Vi kan införa en civilkuragelag om bara den politiska viljan finns. Visst, det löser inte alla problem, men underskatta aldrig lagstiftningens demonstrationseffekt!

1 Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag förstår till fullo din upprördhet över fallet med barnet i simhallen.
    Men faktum är att medmänniskor som vill väl kan helt oavsiktligt göra större skada än nytta när de försöker gripa in och hjälpa. Min dotters farmor blev i det närmaste totalförlamad när människor som bara ville hjälpa flyttade henne då hon låg medvetslös efter att ha blivit påkörd av en bil. Hade jag varit i simhallen hade inte jag heller handgripligen försökt hjälpa det sönderslagna barnet med räddningsinsatser eftersom jag inte har tillräckliga kunskaper och inte ville riskera att skada barnet ännu mer. Eftersom jag inte har den yrkeskunskapen läkare och ambulanspersonal har skulle det nämligen vara omöjligt för mig att avgöra hur svårt skadat barnet var. Däremot hade jag självklart sprungit och letat rätt på en badvakt eftersom de åtminstone har någon form av utbildning i att ta hand om skadade. Hade jag haft sällskap av en annan vuxen hade en av oss stannat kvar med barnet för att försöka trösta och berätta att hjälp är på väg. Det man kan kräva av medmänniskor är just att de tillkallar hjälp – inte att outbildade lekmän ska försöka sig på att utföra sådant som är utbildade polisers, läkares eller ambulanspersonals arbetsuppgifter. Det kan som jag skrev sluta riktigt tragiskt.


Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com. | The Pool Theme.
Entries and comments feeds.