En påsksmäll mot oförnuftets profeter!?

24 April, 2011 at 16:52 | Posted in Education & School | 2 Comments

I Sydsvenskan har Per T Ohlsson i sin söndagskrönika en skoldrapa som får Maciej Zarembas artikelserie i DN att framstå som ren sörgårdsidyll. Ohlsson avslutar sin artikel “Läraren som försvann” med följande salva: “Själv är jag inte ett dugg överraskad av att det har gått utför … Min andra eller tredje termin i Lund på 1970-talet, i efterdyningarna från 1968, fick jag av någon anledning för mig att läsa ett betyg i pedagogik. Annorlunda uttryckt: Jag kan stoltsera med 20 akademiska poäng i ren galenskap.”

2 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Min fru läste pedagogik på 70-talet. Jag kom mig för att läsa igenom kurslitteraturen. Aldrig har jag sett en större ansamling ovetenskapligt dravel. Håller tyvärr med.

    • Problemet med pedagogikämnet är delvis att det är så amorft. Det kan i princip vara vad som helst verkar det som ibland. Självklart får detta också återverkningar på dess utövare och undervisningen i pedagogik. Man får väl hoppas att det åtminstone på några ställen ser bättre ut än vad det gjorde i Per T:s Lund på 70-talet.


Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com. | The Pool Theme.
Entries and comments feeds.